همانطور که در قسمت دوم پادکست اشاره شد ارزهای دیجیتال نیازمند به یک سری داوطلب هستند که فرآیند Mining را انجام دهند. چالشی که در این راستا وجود داشت این بود که دستگاه‌های خاص منظوره Mining که با نام ASIC Miner نیز شناخته می‌شوند در مصرف برق و عملکرد بسیار بهینه‌تر هستند و عملا سودی در استفاده از CPU کامپیوترهای خانگی در Mining وجود ندارد. این برنامه‌های Miner که با CPU دستگاه کار می‌کنند اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و حتی وارد فروشگاه‌های موبایل نیز شده بودند. بیشتر این برنامه‌ها عملا به کاربر نهایی سودی نمی‌رسانند و بیشتر سود برای سازنده‌های برنامه و Poolهایی که این Minerها به آنها وصل می‌شدند بود. حالا هم گوگل و هم اپل این برنامه‌هارا از فروشگاه‌های خود حذف کردند و طبق قوانین جدیدی که گذاشتند تنها در صورتی برنامه‌های Mining مجاز هستند که از سرورهای Cloud و نه از دستگاه کاربر برای Mining استفاده کنند زیرا بجز مسائل سود کم Mining، این برنامه‌ها مصرف برق بالایی برق نیز داشته و از عوامل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل بوده‌اند.

آیا حذف این برنامه‌ها به ضرر ارزهای دیجیتال است؟
خیر، زیرا این برنامه‌های موبایل دارای نسبت بسیار پایینی در شبکه‌های ارزهای دیجیتال بودند و بود و نبودنشان تاثیر چندانی در عملکرد ارزهای دیجیتال ندارد.

آیا همچنان امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در گوشی موبایل وجود دارد؟
بله همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال توسط برنامه‌هایی به اسم کیف پول یا Wallet مدیریت می‌شوند. اینکه نتوان روی تلفن همران Mining را انجام داد به هیچ وجه به این معنا نیست که امکان استفاده از برنامه‌های کیف پول وجود ندارد. آن برنامه‌ها همچنان در دسترس کاربران هستند و روز به روز تعدادشان هم در حال اضافه شدن است.